Absintbereiding

Distilleerderij in Oirsbeek

Helfrich (08/24/06 om 10:07:53):

Nadere berichtgeving volgt. Of niet.

In ieder geval niet nu want ik heb stress en moet op vakantie.

 

Helfrich (09/23/06 om 00:24:47):

Het idee is om dit te gaan doen op een nostalgische locatie, in traditionele vakwerkbouw. De douane heeft alle plannen (inclusief de vermaledijde accijnsadministratie) goedgekeurd, maar de gemeente is na een aanvankelijk welwillende houding de boel enigszins aan het afremmen.

Een gerenommeerd bierbrouwer, gevestigd in dezelfde gemeente, heeft vandaag geheel onverwacht zijn steun toegezegd en wil zelfs samenwerken. Maar de ambtenaren zijn machtig in dit land... angstaanjagend machtig.

Die brouwer is in mijn optiek een reus, maar wat ik op mijn bescheiden schaal wil gaan doen spreekt hem bijzonder aan. Bovendien hebben we een gemeenschappelijke vijand: een ambtenaar.









 

wilbert_v (09/23/06 om 12:03:17):

Gefeliciteerd! Het ziet er allemaal goed uit. Mooi gebouw ook. Zou zeker een mooie locatie zijn voor zoiets.

 

Kroeze (09/23/06 om 14:13:40):

Mooie ruimte heb je daar.
Elke nieuwe "kleine"distilleerderij is een aanwinst. Je zal je ook moeten verweren tegen de Groten als de Kuiper en UTO. Die vinden het allemaal maar nix als er anderen bij komen. Want dan blijkt weer dat hun eigen producten niet te drinken zijn en zo uit de smaakjes fabriek komen.

 

Helfrich (09/24/06 om 19:33:27):

Wat mij betreft kunnen ook andere forumleden er hun creaties produceren...

Wie dat wil neemt zijn eigen zak met kruiden mee, distilleert zijn product (met of zonder waterbad) en neemt vervolgens de opbrengst veraccijnsd van mij af.

 

wilbert_v (09/24/06 om 23:45:10):

Ik ga ook weer aan het prutsen als ik tijd heb. Misschien heb ik over een paar jaar wat!
Er is natuurlijk niets beter dan een absint zoals je hem zelf graag ziet.

 

F@TM@N (09/26/06 om 19:17:47):

Het ziet er heel mooi uit....zal veel moois uit voort komen




 
sorry kon het niet laten ... ;D ;D ;D

 

Nurgle (09/26/06 om 20:12:55):

Ziet er fijn uit!  :D

 

Helfrich (09/26/06 om 23:39:59):

F@TM@N schreef:

 
sorry kon het niet laten ... ;D ;D ;D

Heel mooi. Gelukkig op het besloten deel van het forum. Dat "Holland" zou me in Limburg de kop kunnen kosten. (Maar dat "brouwen" zou alles weer goed kunnen maken.)

 

Helfrich (09/27/06 om 14:32:44):

De douane is hier zojuist de deur uit gegaan. Ze hebben alles goedgekeurd en de benodigde vergunningen verleend (per 1-10).

Dat betekent ook dat we iedere denkbare absint (en ander genot) probleemloos naar Nederland kunnen halen. Is dat soms geen goed nieuws?

Nu de gemeente nog. De zeikerds.

 

Z.v.E (09/27/06 om 19:34:18):

Dat is zeker goed nieuws! Gefeliciteerd!  :D

 

Helfrich (01/12/07 om 23:35:52):

Die kwestie met de gemeente Sjinne heeft een verrassende (om niet te zeggen wonderlijke) wending genomen. In ieder geval kan ik nu mijn gang gaan.

 

lezArts_du_Soleil (01/13/07 om 11:08:25):

Van harte gefeliciteerd. Dit is zeer goed nieuws voor je.
Ik ben ook wel zeer content. Mijn "dealer" lekker dicht in de buurt.

Betekent dit nu ook dast de slijterij open gaat?

 

Helfrich (01/13/07 om 11:28:56):

Dat is fase 2. Ik zal ervoor zorgen dat die zo snel mogelijk doorlopen wordt (de vertragende factor ben ik zelf, met mijn tijdgebrek). In ieder geval staan de lijsten niet meer op de grond en is de tent nu verlicht.

 

Helfrich (01/14/07 om 00:07:21):

Er wordt gewerkt.



En gewerkt.



En op het geïmproviseerde kantoor wordt heel wat af gestresst. Helaas mag er niet gerookt worden.



De aardgasleiding is nog steeds niet doorgetrokken.



De slijterij wordt gekenmerkt door een gapende leegte, maar wie de weg kent weet de flessen te vinden.



In de bistrohoek wordt het nooit winter (en buiten trouwens ook niet).



De colorateur geeft gustatief bijzonder aangename resultaten, maar zorgt ook voor kleine verrassingen. Ik houd zelf erg van wat goud in mijn glas, maar voor de klanten zullen we het groen straks wat meer laten knallen.



De Dag des Heeren wordt niet geheiligd en ook midden in de nacht wordt er gezwoegd.



Maar het allerbelangrijkste hier in Limburg is dat de Helmobiel eindelijk fris gewassen is, en er weer spik en span uitziet.

 

lezArts_du_Soleil (01/14/07 om 17:00:57):

Je hebt gepoetst, zie ik.

Het wordt nog wel eens wat.

 

Kroeze (01/14/07 om 18:40:05):

lezArts_du_Soleil schreef:

Je hebt gepoetst, zie ik.

Het wordt nog wel eens wat.


Nu het koperwerk nog ;)

 

F@TM@N (01/15/07 om 18:58:13):

Ziet er mooi uit....een beetje Duits....

 

radioflux (01/16/07 om 00:07:47):

F@TM@N schreef:

....een beetje Duits....

Toch maar over op de absinth dan? ???

Maar zonder gekheid. Dat ziet er uit als waar vakmanschap in het vakwerk. Succes!

 

Helfrich (01/16/07 om 16:19:00):

F@TM@N schreef:

een beetje Duits....

Limburg is dan ook eerder een beetje Pruisisch dan een beetje Bourgondisch (maar toch vooral een beetje Hollands, zoals al het gepoets, geveeg en gewied verraadt).

De vakwerkbouw voert mij terug richting mijn roots, gesymboliseerd door dat malle ooievaartje aan de achteruitkijkspiegel van de béemme.

Uit een andere Elzasser Helfrich-tak is een onderneming van volstrekt andere aard gegroeid: een gigant in veelal toegankelijke, altijd onbeduidende supermarktwijnen.

http://jpchenet.twis.info/services/jumbo/chateau.php

(1986: Overname van de Helfrich-familiedistilleerderij Confidentia, waarmee GCF een veel breder drankassortiment kan gaan aanbieden.

2006: Oprichting van de Helfrich-distilleerderij, waarmee Helfrich Dranken beoogt een smal assortiment gedistilleerd met smaak aan te bieden.)

 

Absintbereiding